Percuma (Oleh:Ronny Leung)

Percuma ....

Percuma anda mengaku pemilik surga tapi membawa neraka
Percuma anda mengaku kekasih Tuhan tapi kau bawa kejahatan
Percuma anda mengaku umat Tuhan tapi kau jauhi sifat2Nya
Percuma anda mengaku ber-Tuhan tapi jauh dr kemanusiaan
Percuma anda mengaku ber-agama tapi tanpa akhlak
Percuma anda mengaku hebat tapi hidup hanya teori

Percuma anda mengaku ...

Saya tidak butuh pledoimu, saya tidak butuh teorimu.
Saya hanya butuh buktimu

Dari dulu kau adu sesama manusia
Dari dulu kau musuhi yang berbeda
Dari dulu kau rendahkan yang berusaha
Dari dulu kau cuma bicara tanpa upaya

Mana buktimu ? Teori tanpa bukti itu percuma

Beragamamu tanpa kemanusiaan
Ber-Tuhanmu cuma dibibir

Saya bosan dengan perdebatanmu, saya jenuh dengan pertengkaranmu.

Daripada kau habiskan waktu seperti bocah berebut permen
Lebih baik kau belajar cara hidup, cara beragama dan cara ber-Tuhan dari seorang Gus Dur, punya teori dan punya bukti.

Gitu Aja Kok Repot ...

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Pekerjaan Rumah Dari Gus Dur (Oleh : Ievyani Liebedich)

6 Prinsip Bela Negara Atas Pemahaman Sejarah (Oleh : Ayah Debay)

Piagam Madinah,Pancasila dan UUD 1945 (Semangat Persatuan Dalam Bernegara)